آزمایشگاه خاک: آزمایشگاه معتمد محیط زیست

اهمیت بالای آنالیزهای خاکی در انجام بسیاری از کارهای علمی، سدسازی، راهسازی و ... ضروری است. برای انجام آنالیز مشخصه های خاکی باید از آزمایشگاه خاک معتمد و مجهز به کادر مجرب و دستگاه های پیشرفته استفاده شود، زیرا در صورت غفلت و عدم انجام آزمایش های مورد نظر ممکن است پروژه با شکست مواجه شود و خسارت جانی و مالی را سبب شود.



امروزه برای انجام بسیاری از پروژه‌ها و کارهای علمی، ساختمان‌سازی و راهسازی اطلاع از مشخصه‌های خاکی و بافت خاک از اهمیت بسیار زیادی برخوردار است. ضرورت و هدف اصلی این آزمایش‌ها، تعیین سطح عناصر غذایی خاک، تعیین عوامل محدود کننده و خسارت‌زا در خاک و تعیین بافت خاک از  مهمترین کارهایی است که توسط آزمایشگاه خاک صورت می‌گیرد.اطلاع از مشخصه‌های خاکی به خصوص در صنعت کشاورزی و باغداری بر روی محصولات تولیدی بسیار تاثیر دارد به گونه‌ای که می‌توان در صورت هر نوع کمبود مواد مغذی در این خاک‌ها سریعا در جهت رفع آن اقدامات لازم را انجام داد.

 آزمایش خاک

 

نکات بسیار مهم در آزمایشگاه خاک و کاربرد آن 


با توجه به اهمیت بالای نتایج حاصل از انجام آزمایش‌های مربوط به خاک، باید این آزمایش‌ها با دقت بسیار زیادی صورت گیرد به همین دلیل توصیه می‌شود حتما از آزمایشگاه معتبر برای انجام آنالیزهای خاکی استفاده شود. مجهز بودن به دستگاه‌های با تکنولوژی بالا، کالیبره کردن مرتب دستگاه‌ها،  آگاهی از روش صحیح کار با دستگاه‌ها، استفاده از کادر مجرب با توانمندی علمی بالا از مهمترین نکاتی است که در انتخاب آزمایشگاه خاک باید به آن‌ها توجه اساسی شود و حتما این موارد در نظر گرفته شود. با توجه به اینکه خاک نقش یک پل را در بین رشته‌های علمی مختلف دارد به همین دلیل در بسیاری از رشته‌های دانشگاهی و گلخانه‌ها و امور دیگر اندازه‌گیری مشخصه‌های فیزیکی، شیمیایی و بیولوژی خاک صورت می گیرد.


 آزمایش تراکم استاندارد، تعیین چگالی بخش جامد خاک، اندازه‌گیری درصد رطوبت خاک و ... از مهمترین آزمایشات خاک برای طراحی سازه‌های خاکی، سدهای خاکی و .... است که با انجام این آزمایشات و اندازه‌گیری مشخصه‌های خاکی می‌توان گام مهمی در پیشرفت و موفقیت پروژه‌ها برداشت. در آزمایشگاه‌های خاکی پیشرفته، انواع آنالیزهای خاکی براساس جدیدترین روش‌ها و استانداردهای جهانی صورت می‌گیرد.

 

آزمایش خاک

معرفی آزمایشگاه معتمد محیط زیست 


سنجش میزان آلودگی موجود در خاک، آب ، پساب، هوا و ... از مهمترین فعالیت‌هایی است که در آزمایشگاه معتمد محیط زیست صورت می‌گیرد. نتایج حاصل از انجام آزمایشات خاکی صورت گرفته در این آزمایشگاه‌ها برای محققین، متخصصان بهداشت، مدیران، مشاوران و ... بسیار ضروری است. خوشبختانه با توجه به اهمیت این موضوع در سطح کشور آزمایشگاه‌های معتمدی فعالیت خود را آغاز کرده‌اند. اما یکی از نکات بسیار مهمی که باید در نظر داشت این است که برای انجام سنجش و بسیاری از آنالیزهای خاکی باید از آزمایشگاه‌های خاک که معتبر، مجوز فعالیت لازم و کادر مجرب و با توانمندی علمی بالا داشته باشند، استفاده شود.  

 

هزینه انجام آزمایش های خاکی صورت گرفته توسط آزمایشگاه خاک


قبل از تحویل نمونه خاک‌های مورد نظر برای انجام آنالیزهای مربوط ضروری است که قیمت و تعرفه هر نوع آزمایش نمونه خاکی از آزمایشگاه پرسیده شود. با مراجعه به سایت آزمایشگاه خاک می توان: از  لیست آزمایش‌های صورت گرفته، نوع روش استفاده شده و تعرفه آن  که بر روی سایت قرار دارد اطلاعات لازم را کسب کرد.

با توجه به نوسانات بازار ارزی از یک سو و تحریم اعمال شده بر کشور برخی از مواد مورد نیاز برای انجام آنالیزهای خاکی تحریم شده‌اند و برای واردات این محصولات نیازمند پرداخت هزینه بیشتری است و همین امر سبب شده که قیمت برخی از آزمایش های خاکی بالا رود. 


معرفی شرکت محیط آسایش البرز با برند گروه تخصصی نجم


یکی از شرکت های دانش محور و دارای مجوز رسمی از وزارت بهداشت، سازمان محیط زیست، با تکیه بر نیروهای متخصص و مجرب انواع آنالیز و آزمایشات را با مجهزترین دستگاه ها انجام می‌دهد شرکت محیط آسایش البرز با برند گروه تخصصی نجم است. 


نتیجه گیری 


با توجه به افزایش جمعیت و استفاده بیش از حد از زمین‌های زیرکشت، بتدریج با کاهش مواد  مغذی خاک روبرو هستیم و همین امر تاثیر منفی بر راندمان تولید و کیفیت محصولات تولیدی دارد که با تشخیص کمبودها با استفاده از آزمایشات خاکی می‌توان این مشکل را حل کرد. با توجه به اینکه مقاوم سازی سازه‌ها در برابر زلزله به تیپ خاک بستگی دارد بنابراین با تشخیص این فاکتور خاکی می‌توان خسارات ناشی از زلزله را کاهش داد.

در بحث سیل، راه و شهرسازی، ساختمان‌سازی، صنعت کشاورزی، آلودگی محیط زیست، منابع طبیعی و ... انجام آزمایش خاکی لازم است و باید با دقت بسیار زیادی صورت گیرد.

اهمیت بسیار بالای انجام آزمایش‌های خاکی سبب می‌شود که اجرای پروژه‌های در ارتباط با خاک  کمترین مشکل پیش بیاید زیرا در صورت غفلت و عدم دقت در انجام برخی از آزمایش‌ها و عدم آزمایش‌های مربوط به خاک، خسارت‌های جانی و مالی بسیاری به بار آمده و همین امر اهمیت انجام این آزمایش‌ها را نشان می‌دهد.
 

نظر خود را بنویسید

ایمیل شما نمایش داده نمی شود

نظرات کاربران