اصول طراحی سیستم فاضلاب

از آنجای که امروزه به دلیل پیشرفت صنعت آلاینده های جدیدتری نسبت به گذشته وارد سیستم فاضلاب خانگی و شهری شده است لذا طراحی سیستم فاضلاب نسبت به گذشته از اهمیت بالاتری برخوردار بوده و قطعا با روش های گذشته نمی توان اقدام به حذف این آلاینده ها نمود. طراحی یک سیستم کاملا اصولی و به روز از مهم ترین مسائل در این زمینه است.



امروزه طراحی سیستم فاضلاب آن هم به شکل اصولی و به روز از اهمیت بسیار بالایی برخوردار است. علت اصلی این موضوع را می‌توان ورود آلاینده‌های جدیدی که از منابع متفاوتی چون داروها، مواد آزمایشگاهی، مواد شیمیایی و حلال ها وارد منابع آبی می‌شوند دانست.ا

گر بخواهیم به شیوه‌های متداول طراحی سیستم فاضلاب بسنده کنیم در حذف این آلاینده‌ها ناموفق خواهیم ماند. بنابراین نیاز به روشی کاملا جدید و علمی داریم که توانایی حذف این آلودگی‌ها و مواد مخرب را داشته باشد، علاوه بر روش متناسب نیاز به افراد متخصص و تجهیزاتی به روز و پیشرفته خواهیم داشت.

سیستم‌های فاضلاب تنها به فاضلاب خانگی ختم نمی‌گردند بلکه به بخش‌های صنعتی، تجاری و اداری نیز مربوط می‌گردند و برای هرکدام با روش اصولی و صنعتی به آن‌ها باید اقدام به تصفیه نمود. 


طراحی سیستم فاضلاب در تاسیسات ساختمان


افزایش جمعیت و زندگی شهری و پیشرفت و گسترش  صنایع بزرگ سبب شده تا مسئله طراحی سیستم فاضلاب در تاسیسات ساختمان و نیز در صنعت بیش از پیش مورد توجه قرار گیرد.

دو چالش بزرگ که همواره انسان با آن مواجه بوده است، پاکسازی پساب و روش مناسب دور کردن پساب از محیط زندگی خود می باشد. طراحی سیستم فاضلاب با گسترش صنعت و ظهور آلاینده‌های جدیدتر کم کم کامل‌تر شده و امروزه به شکل استاندارد و تأیید شده هستند. 

طراحی سیستم فاضلاب

 

در ایران دو روش کلی برای دفع فاضلاب استفاده می‌گردد. روش سنتی که در آن چاه حفر کرده و فاضلاب را به آن انتقال می‌دهند و روش دوم که با ایجاد کانال‌های فاضلاب اقدام به انتقال پسماندها به خارج از بافت شهری می‌کنند. که در روش دوم باید به اصولی چون جمعیت شهر، هزینه لازم و میزان فاضلاب تولیدی، تاسیسات موجود برای دفع فاضلاب، روش های تصفیه، و تاسیسات مکانیکی ساختمان‌ها توجه لازم صورت می‌گیرد. 


ویژگی‌های مربوط به طراحی سیستم فاضلاب 


برای اینکه یک طراحی سیستم فاضلاب اصولی و کارآمد داشته باشیم ابتدا باید تاسیسات مکانیکی مربوط به ساختمان را برای طراحی و اجرا نمودن سیستم فاضلاب آماده نماییم. در مرحله بعدی سیستم فاضلاب خانگی به شبکه فاضلاب شهری متصل خواهد شد. این سیستم فاضلاب باید به شکل کاملا هماهنگ با تاسیسات مکانیکی موجود در ساختمان باشد تا بتواند فاضلاب‌ها را به طور کلی از سرویس‌های بهداشتی خارج کند. از جمله مواردی که در طراحی سیستم فاضلاب ساختمان باید در نظر گرفته شود می‌توان اشاره نمود به: 

 

  1.  کاهش احتمال مسدود شدن یا نشت فاضلاب ها و پسماندها در سطح کلی
  2. طراحی سیستم باید به شکلی صورت گیرد که احتمال نشت هر نوع گاز آلوده یا بد بو را به ساختمان به صفر برساند.
  3. ساختمان مجهز به لوله‌های هواکش یا مجراهای خروجی هوا به بیرون ساختمان باشد.
  4. طراحی طوری صورت پذیرد که در صورت هر نوع خرابی امکان پاک سازی و تعمیر در کل لوله‌ها موجود باشد.
  5. در شرایط خاصی مثل لرزش ساختمان یا نشست، سیستم فاضلاب خانگی باید کارایی لازم را داشته باشد.

 

اصول طراحی سیستم فاضلاب

 

نکات مربوط به لوله کشی فاضلاب ساختمان


برای طراحی سیستم فاضلاب باید به نکات متعددی توجه نمود از جمله این نکات می‌توان اشاره کرد به :

 

  •  نحوه شیب بندی لوله ها :

در تاسیسات مکانیکی ساختمان مهم‌ترین مسئله نحوه لوله‌کشی و انتقال فاضلاب به بیرون از ساختمان است، اگر این شیب کم یا زیاد شود ممکن است سبب شود مشکلاتی نظیر ایجاد سروصدا و یا ماندن فاضلاب در لوله‌ها را داشته باشیم.

باید دقت کرد که شیب لوله‌ها از 4 درصد بیشتر نباشد. حداقل شیب لوله‌ها نیز به سایز لوله‌ها بستگی دارد. برای سایز 65 میلی متر شیب حداقل 2 درصد، سایز 80 میلی‌متر این شیب حداقل 1 درصد و برای سایز 200 میلی متر نیز حداقل شیب باید 5 درصد باشد. برای لوله‌های هواکش مداری حداکثر شیب حدود 8 درصد باید باشد و برای لوله‌های افقی مشترک سیستم فاضلاب و هواکشی حداکثر شیب 4 درصد باید باشد.


در رابطه با لوله‌های ونت نیز باید توجه داشته باشیم که شیب باید مناسب باشد تا تخلیه به آسانی صورت پذیرد.


ونت فاضلاب ساختمان چیست؟


طراحی و اجرا نمودن ونت سبب جلوگیری از ایجاد بخارات فاضلاب و انتشار بو در ساختمان می‌شود. این مسئله تا چند سال پیش اهمیت چندانی نداشت ولی امروزه بسیار مورد توجه و تاکید است. ونت به دو دسته خشک و تر تقسیم می گردد.

 

  1. در روش ونت خشک از پایین ترین قسمت مربوط به رایزرها  فاضلاب تا انتهای آن و تا پشت بام لوله ونت مداری مختص به  آن طبقه به رایزر وصل شده و سبب انتقال بو به سمت بالا می‌شود. 
  2. اما در روش ونت تر از خود رایزر حهت انتقال بو در جهت بالا استفاده می‌شود. این روش سبب کاهش هزینه لوله کشی نیز می‌گردد.
     

سیستم فاضلاب خانگی

انواع چاه فاضلاب :


چاه‌های مورد استفاده در پروژه‌های مسکونی اصولا به دو دسته تقسیم می شوند.

  1.  چاه فاضلاب ساختمان: البته این حالت زمانی می باشد که فاضلاب شهری نداشته باشیم.
  2. چاه مربوط به آب باران 

   برای اینکه بتوانیم سفره‌های آب زیرزمینی را با آب سالم تغذیه کنیم باید دو عدد چاه مجزا جهت جدا کردن فاضلاب از آب باران تعبیه گردد و چاه باید طوری طراحی شود که امکان ریزش دیواره آن به صفر برسد به خصوص چاه‌هایی که محل حفرشان در مسیر عبور و مرور است. 
  


 

نظر خود را بنویسید

ایمیل شما نمایش داده نمی شود

نظرات کاربران