دستورالعمل سنجش میزان صدا در محیط زیست

از آنجای که امروزه به دلیل پیشرفت صنعت آلاینده های جدیدتری نسبت به گذشته وارد سیستم فاضلاب خانگی و شهری شده است لذا طراحی سیستم فاضلاب نسبت به گذشته از اهمیت بالاتری برخوردار بوده و قطعا با روش های گذشته نمی توان اقدام به حذف این آلاینده ها نمود. طراحی یک سیستم کاملا اصولی و به روز از مهم ترین مسائل در این زمینه است.



مسئله سنجش صدای زیست محیطی از اهمیت بسیار بالایی برخوردار است. می‌توان گفت تمامی فعالیت‌های ساختمانی، صنعتی، فعالیت‌های مربوط به پایش، تصفیه و کنترل در کارخانجات و نیز صنایع همراه با تولید صدا هستند.

این صداها اگر از حد استاندارد بالاتر بروند آزار دهنده بوده و بر روی سلامت کارکنان اثر گذارند،

همچنین در صورتی که این کارخانه‌جات یا صنایع مجاور مناطق مسکونی باشند بر روی سلامت روانی ساکنان آن منطقه نیز اثرات جبران ناپذیری را برجای خواهند گذاشت.

در چنین حالتی باید کنترل صدا و پایش آن با استفاده از تجهیزات مناسب صورت پذیرد، تا این آلودگی های صوتی کنترل شده و کاهش یابد.

از جمله مراکزی که با طراحی موثر تجهیزات به کنترل و نیز کاهش آلودگی های صوتی می پردازد، می توان به شرکت محیط آسایش البرز اشاره نمود.


بررسی روش‌های اندازه گیری و ارزیابی صدا


قبل از بررسی نمودن روش‌های اندازه‌گیری و ارزیابی صدا باید به نکاتی چون روش‌های متفاوت اندازه گیری، ویژگی‌های محیط کار و چگونگی مواجه شدن کارگرها اشاره کرد.

در سنجش صدای زیست محیطی و قبل از اندازه‌گیری و ارزیابی نمودن صداها باید به موارد زیر دقت نمود:

 

  • تعیین هدف اندازه گیری هوا:

در سنجش صدای زیست محیطی هدف از اندازه گیری صدا می تواند بسیار متفاوت باشد.
در فعالیت صنعتی این اندازه‌گیری می تواند با هدف بازرسی یا عیب یابی یک دستگاه معین باشد. در اندازه گیری محیطی، این کار با منظور تعیین کردن منبع اصلی ایجاد صدا صورت می‌گیرد. 

 

آلودگی های صوتی

 

در اندازه گیری‌های فردی نیز با هدف تعیین میزان مواجهه کارگران صورت می‌پذیرد و همچنین اندازه‌گیری صدا می‌تواند به منظور تعیین نمودن روش و نیز تعیین نمودن چگونگی کنترل صدا صورت گیرد. بنابراین قبل از سنجش صدای زیست محیطی باید هدف اصلی از آن را مشخص نماییم. چون برای روش‌های مختلف دستگاه‌ها ونیز نحوه ارزیابی صدا متفاوت خواهد بود. 

 

  •  وسایل اندازه گیری صدا


باتوجه به نوع هدف اندازه‌گیری صدی زیست محیطی، وسایل اندازه گیری متفاوت خواهد بود.

از انواع ترازسنج‌های صوت با کاربردهای مختلف می‌توان استفاده نمود. برای مثال ترازسنجی که در یک بازرسی ساده مورد استفاده قرار می‌گیرد باید بتواند تراز فشار صورت را درون شبکه LIN اندازه بگیرد.

در صورتی که برای معین نمودن  مواجهه کارگر به دستگاهی با دقت 5/. دسی بل و نیز با توانایی اندازه گیری کردن صدا در شبکه توزیع فرکانس C ,Aنیاز داریم.


کالیبره کردن دستگاه ها


به منظور سنجش صدای زیست محیطی و قبل از هر بار اندازه‌گیری نمودن صدا باید از دقت و نیز صحت کار دستگاه های ترازسنج صوتی مطمئن شویم.

دقت هر دستگاهی به نوع آن و مشخصات دستگاه وابسته است  که در هنگام استفاده باید به آن توجه نمود، ولی برای اطمینان یافتن از صحت کار دستگاه  قبل از انجام اندازه‌گیری باید آن را توسط وسیله ای استاندارد کالیبره نمود. چون عوامل متعددی بر روی کار دستگاه تاثیر گذار خواهند بود.


جمع آوری اطلاعات:


قبل از شروع اندازه‌گیری صدا مرحله اول جمع آوری نمودن اطلاعات از محیط کار مورد بررسی و نیز نحوه مواجهه کارگران با صدا است. 
 

سنجش صدای زیست محیطی

 

بدین منظور باید یک نقشه ساده از محیط کار مورد بررسی که دارای مقیاس و نیز محل نصب دستگاه ها به ویژه دستگاه های تولید کننده صدا ترسیم شود. بعد از این مرحله اطلاعاتی چون محل‌های رفت و آمد و توقف کارگران، ساعاتی که با صدا مواجه می‌شوند وتغییر شیفت و دیگر مسائل بررسی گردد.

البته اگر اهداف دیگری نیز از اندازه‌گیری صدا مدنظر باشد همچون کنترل صدا، نیاز به اطلاعات وسیع تر و بیش تری خواهیم داشت. 


معین نمودن ایستگاه‌های اندازه‌گیری صدا


باتوجه به اهداف اندازه‌گیری تعداد ایستگاه‌ها و محل آن‌ها در هر کارگاهی متفاوت خواهد بود.

برای ارزیابی نمودن مواجهه کارگر نیز باید نقطه‌های توقف، رفت و آمد کارگران در ناحیه شنوایی مورد بررسی قرار گیرد. 


تأثیرات صدا بر روی انسان


به طور کلی صدا به شکل امواج مکانیکی بر روی کل بدن انسان به خصوص روی دستگاه شنوایی می‌توان تاثیر سوء بگذارد. البته این مسئله زمانی اهمیت پیدا می‌کند که باعث ایجاد اختلال فیزیولوژیک در بدن انسان شود. تاثیر گذاری صدا روی بدن انسان از چندین جنبه حائز اهمیت است.

 

  1. تاثیر و صدمه رساندن صدا روی دستگاه شنوایی انسان
  2. ایجاد اختلال در مکالمه: از آنجایی که در محیط‌های کاری یکی از راه های ارتباطی بین کارگران مکالمه است. بنابراین صدایی که در فرکانس های بین 100 تا 2000 هرتز هستند می‌توانند موجب اختلال در مکالمه و ارتباط افراد باهم گردند.
  3. تاثیر روی بینایی: عکس العمل به نور و نیز کنترل نمودن تطابق اشیاء در مواجه شدن با صدا به هم خورده و کم می‌شود. 
  4. تاثیرات عصبی : اثر صدای زیاد روی دستگاه گوارش سبب ایجاد دردهای شکمی شده و ترشح اسید معده را افزایش می‌دهد.  
  5. تاثیرات روانی : مطالعات مختلف نشان داده است که اختلالات روانی و هیجان و تحریک پذیری در افرادی که با صدا مواجه هستند بیشتر از سایر افراد است.
  6. اثرات اجتماعی : تاثیراتی چون اثر بر خواب، تاثیر روی روابط خانوادگی و اجتماعی افراد بخصوص افرادی که دچار افت شنوایی شده اند از عوارض منفی صدای زیاد است. 

 

ترازسنج های صوت

نظر خود را بنویسید

ایمیل شما نمایش داده نمی شود

نظرات کاربران