سمپاشی ساس تختخواب (رختخواب)

در این مقاله با مراحل زندگی ساس آشنا می شویدهمچنین پیشگیری از ورود ساس ها و روش و سمپاشی ساس ها (ساس رختخواب - تخت خواب) را ارائه می دهیم



هر دو جنس نر و ماده ساس در تمـام مراحـل بطور کلی ساس ها موجودات مزاحمی بوده که از نظر انتقال بیماري داراي اهمیت نیستند نمفی و بالغ خونخوار بوده و در شب فعالند در هنگام خونخواري بزاق ترشح کرده ایجاد تحریک و خارش شدید می کنند طی روز در زمانیکه خونخواري صورت نمی گیرد نمفها و بالغین بی حرکت در محلهاي تاریک و خشک مانند شـکاف هـا و درز لـوازم . چوبی منزل ، دیوارها ، سقف ها ، لابلاي کفپوشهاي چوبی، زیر درز کاغذ دیواري ، بین تشک و تختخواب مخفی می شوند یک سـاس . ساسها توسط اجناس دست دوم خریداري شده و یا وسایل چوبی کرایه اي مثل میز و صندلی مجالس صورت می گیرد د ساسها داراي بوي خاصی هستند که نتیجه ترشح غدد موجود در بند سوم سینه آنها مـی ور بالغ می تواند یک کلنی ساس بوجود بیا باشد

اهمیت پزشکی :ساسها هیچ بیماري را به انسان منتقل نمی کنند ولی گزش آنها ممکن است ایجاد کم خونی و آلرژي نماید که بستگی بـه حساسـیت افراد و تعداد گزشهاي وارده دارد.

 

فیزیولوژی ساس های تخت خواب

حشرات بالغ 4-5 میلی متر طول دارند بدنشان بیضی شکل است و هنگامی که خونخواری کرده باشند بدن کشیده تر به نظر میرسد و رنگ آنها قرمز یا قهوه ای است و اگر خونخواری نکرده باشد به رنگ زرد یا قهوه ای کم رنگ دیده میشوند؛ بر روی سر یک جفت آنتن چهار بندی، قطعات دهانی گزنده و مکنده به صورت خرطوم و یک جفت چشم در طرفین سر مشاهده میشود.

سینه از سه بند تشکیل شده که بند اول بزرگتر از دو بند دیگر است، به هر بند سفید یک جفت پای کشیده و بلند استوانه ای متصل است و روی بند دوم و سوم سینه، یک جفت بال تحلیل رفته بصورت دو بالشتک مشاهده میشود، شکم از 8 بند تشکیل شده است که بند انتهایی شکم در نرها کشیده تر و مجهز به یک عضو تیز به نام penis است، بر روی بدن پوشش کم پشتی از موهای ظریف دیده میشود.

 

 

شرکت" گروه تخصصی نجم” با مجوز رسمی از وزارت بهداشت درمان وآموزش پزشکی

برای مشاوره سمپاشی ساس با ما تماس بگیرید 09128612437

 

 

 

سمپاشی ساس

 

عادات و رفتارشناسی ساس های تخت خواب

 

هر دو جنس نر و ماده خونخوارند و بر روی انسان تغذیه می کنند و در صورت عدم دسترسی به انسان از خون حیوانات مختلف مانند خرگوش، موش، خفاش، مرغ، خروس و پرندگان دیگر بعنوان غذا استفاده میکنند، ساسها می توانند گرسنگی را برای مدت طولانی تحمل کنند از این جهت می توانند در ساختمان های قدیمی خالی از سکنه به حیات خود ادامه دهند، ساس ها معمولا هنگام شب و قبل از طلوع آفتاب خونخواری میکنند و اگر خیلی گرسنه باشند روزها نیز مبادرت به خونخواری می نمایند.

مدت خونخواری 4-5 دقیقه است، ساس ها روزها در نقاط تاریک مانند شکاف درزها، وسایل منزل، دیوارها، سقف ها، زیر کاغذ دیواری، لا به لای کفپوش های چوبی، فضای بین تشک و تختخواب، درزهای تشک، بالش و رختخواب مخفی میشوند؛ ساس ها بطور دسته جمعی زندگی می کنند، به تعداد زیاد در یک محل یافت میشوند؛ ساس ماده، حداکثر 500 تخم در طول عمر خود می گذارد.

باز شدن تخم ها در شرایط مطلوب در طول 1 هفته صورت می گیرد ولی اگر دما پایین تر از 14 درجه سانتیگراد باشد تخم ها شکفته نمیشوند؛ ساس ها متامرفوز (دگردیسی ناقص) دارند بعد از شکفته شدن تخم، نوزادی که از تخم خارج میشود کاملا شبیه بالغین است فقط اندازه آن کوچک و به رنگ زرد است که نمف نامیده میشود، ساس ها 5 مرحله نمفی دارند و در هر مرحله بایستی یک یا چند بار خونخواری کند و پس از رشد، جلد اندازی نماید و به مرحله دیگر وارد شود.

ساس ها از خود ماده ای با بوی خاص ترشح می کنند که در خانه های آلوده بوضوح احساس میشود، وجود لکه های قهوه ای یا سیاه روی ملحفه، لباس، دیوار و کاغذ دیواری نشان دهنده ی وجود ساس در محل میباشد؛ با بازدید شکاف ها و درزها که محل اختفای ساس ها است، دیدن ساس های بالغ زنده، نمف و یا پوسته ی جلد آنها، وجود ساس در محل اثبات میشود.

ساس قدرت انتشار محدودی دارد و انتشار آن از طریق حرکت صورت میگیرد چون حرکت ساس آهسته است مگر هنگامی که تحریک شوند، ساس ها بطور معمول با وسایل منزل، فرش، وسایل خواب، لوازم چوبی دست دوم، چمدان، کتاب و غیره از محلی به محل دیگر وارد شده و به راحتی منتشر میشوند.

سمپاشی ساس در منزل

 

اهمیت پزشکی و مبارزه با ساس تختخواب

- آزار گزیده شدن؛ عکس العمل افراد نسبت به گزش ساس ها متفاوت است و ممکن است از خارش جزئی تا حساسیت های بسیار شدید بروز نماید، ساس ها به سبب داشتن خرطوم سخت و بلند از روی لباس و ملحفه نیز خونخواری میکنند.

- در انتقال هپاتیت B می توانند نقش داشته باشند.

- چون ممکن است به صورت دسته جمعی بر روی افراد خونخواری نمایند، باعث ایجاد کم خونی و کمبود آهن در بچه ها می شوند.

به جز موارد فوق ساس ها باعث انتقال بیماری دیگری نمی شوند.

 

پیشگیری در برابر ساس های تختخواب

  • - هنگام خرید لوازم چوبی دست دوم، کلیه ی شکافها و درزها بازدید شود.
  • - هنگام خرید فرش، پشتی (دستباف و ماشینی) دست اول و دوم دقت شود و بازدید بعمل آید.
  • - هنگام مسافرت قبل از استقرار در محل فرش ها، رتخواب ها، کمد لباس و غیره بازدید شود تا از عدم وجود ساس ها اطمینان حاصل شود.

 

شرکت" گروه تخصصی نجم” با مجوز رسمی از وزارت بهداشت درمان وآموزش پزشکی

برای مشاوره سمپاشی ساس با ما تماس بگیرید 09128612437

 

مبارزه و اقدامات کنترلی ساس تختخواب (سمپاشی ساس)

- سمپاشی کف اتاق ها، دیوار، کلیه ی شکاف ها و درزهای موجود در منزل و وسایل منزل با استفاده از سموم بهداشتی و بی خطر با کارایی مناسب.

- سمپاشی لوازم خواب، تشک، خصوصا لوازم خواب بچه ها.

- استفاده از دستگا ه های الکتریکی دور کننده حشرات برای دور کردن ساس ها خصوصا در اتاق کودکان.

- استفاده از دستگاه های دور کننده حشرات در ساختمان های آلوده به مدت طولانی

نظر خود را بنویسید

ایمیل شما نمایش داده نمی شود

نظرات کاربران

محمد

واقعا ساس پدرمون رو دراورده بود. یک بار دیگه هم یک شرکتی اومدن سمپاشی کردن ولی هیچ فایده ای نداشت ممنون از شرکت شما سمپاشی عالی بود دیگه ساس نمیبینم نه تو مبل نه تخت خواب

پاسخ کارشناس

سلام. خواهش میکنم خوشحالیم که از خدمات سمپاشی ساس ما راضی هستید.

علی

ممنون از شرکتتون که مشکل مارو حل کرد و ما خواب راحتی داریم.

پاسخ کارشناس

سلام. افتخار ما رضایت شماست