سمپاشی سوسک (سوسری) آلمانی و آمریکایی

در این مقاله با مراحل زندگی سوسک (سوسری) آمریکایی و آلمانی آشنا می شوید، همچنین پیشگیری از ورود سوسک (سوسری) و روش سمپاشی سوسک (سوسری) را ارائه می دهیم



سوسری ها نمونه ای از موفق ترین و قدیمی ترین زندگی حشره ای هستند که از زمان های دور بر روی کره زمین زندگی می کرده اند. آنها در کلیه اماکن انسانی از جمله منازل، رستوران ها، هتل ها، بیمارستان ها، کشتی ها و انبارهای مواد غذایی دیده می شوند. معمولا"این حشرات در نقاط گرم و مرطوب فعالیت بیشتری از خود نشان می دهند. سوسریها همه چیزخوار هستند و اکثرا" فعالیت شبانه ( Nocturnal ) داشته ولی در جاهایی که بهداشت کمتر رعایت می شود و جمعیت بیشتری از آنها زندگی می کنند، در روز نیز دیده می شوند. سوسری ها دارای انواع مختلفی هستند که از بین آنها می توان سوسری آلمانی و سوسری آمریکایی را که دارای اهمیت بهداشتی بیشتری هستند، نام برد.

 

 

اهمیت پزشكی سوسک ها

 

سوسریها (سوسک ها) به دلیل همه چیزخواری و نیز تغذیه از مدفوع و غذای سالم انسان ها، قدرت پراکنش انواع میکروبهای بیماریزا را دارند. این رفتار آنها را قادر به انتقال مكانیكی عوامل بیماریزا از یكمحل به محل دیگر می‌سازد. تحقیقات انجام شده در نقاط مختلف دنیا نشان می‌دهد كه سوسری‌ها قادر به انتقال ویروس ها، باکتریها، پروتوزوئرها و برخی از قارچهای بیماریزا می باشند. بعلاوه سوسریها قادر به حمل تخم کرمهای انگل و نیز تشدید بیماریهای آلرژیک، خارش و التهاب پوست می باشند.

سوسریها از جمله آفات مهمی هستند که سبب پخش آلودگی و از بین بردن مواد غذایی می شوند. آنها معمولا" بخشهایی از غذای خورده شده خود را برمی گردانند و همچنین ترشحات تهوع انگیزی از راه دهان یا غدد روی بدنشان به بیرون تراوش می کند که سبب ایجاد بوی خاص سوسری می شود و برای مدتهای طولانی روی مواد غذایی یا محیط باقی می ماند.

 

سمپاشی سوسک

 

انتشار جغرافیایی سوسری ها (سوسک ها)

 

در میان سوسری ها، سوسری آلمانی دارای وسیعترین پراکندگی در سطح دنیا است. سوسری آمریکایی بومی نواحی گرمسیری آفریقا است، تقریبا" انتشار جهانی دارد و دامنه پراکندگی آن در نواحی گرمسیری، نیمه گرمسیری و معتدله گسترش یافته است.

 

گروه تخصصی نجم همواره با معاونت محترم بهداشتی دانشگاه های علوم پزشکی تهران-ایران- البرز در تعامل بوده و تمامی سموم مصرفی کاملا مورد تایید آن معاونت می باشد.

 

 

1- سوسری آلمانی (سوسک ریز )

توصیف عمومی: افراد بالغ سوسری آْلمانی 15-10 میلی متر طول دارند. افراد نر به رنگ قهوه ای مایل به زرد روشن و ماده ها کمی تیره ترند و دو نوار طولی سیاه بر روی سطح بدن آنها کشیده شده است. پوره ها به رنگ قهوه ای مایل به سیاه، تقریبا"بدون بال و یک نوار قهوه ای روشن در میانه پشت آنها کشیده شده است.

بیولوژی سوسک ریز:این نوع سوسری، دارای سیکل زندگی کوتاه و قدرت تخمگذاری بالا است. جفتگیری 10-7 روز بعد از پوست اندازی نهایی صورت می گیرد. ماده ها کپسول تخم را 4-2 هفته در انتهای شکم حمل می کنند و 6-4 کپسول در طول زندگی تولید می کنند (200 روز) تخمها در طول 30-28 روز باز می شوند. نمف ها بین 125-40 روز رشد و نمو می کنند.

 

شرکت" گروه تخصصی نجم” با مجوز رسمی از وزارت بهداشت درمان وآموزش پزشکی

برای مشاوره رایگان با ما تماس بگیرید 09128612437

 

 

سمپاشی سوسک آشپرخانه

 

 

سمپاشی تضمینی سوسک آشپزخانه یا سوسک آلمانی

 

سوسک آشپزخانه یا سوسری آلمانی با انتشار جهانی از شایع ترین سوسری های داخل اماکن بخصوص در مجتمع های ساختمانی می باشد. سوسک آلمانی بیشتر در محل های تهیه غذا، غذاخوری ها و حمام ها که درجه حرارت مناسب (۳۵ تا ۳۹ درجه)، رطوبت کافی و قابلیت دسترسی به آب و غذا به آسانی وجود دارد، پیدا می شوند و در آلودگی های شدید به قسمت های دیگر ساختمان انتشار می یابند.
سوسک آلمانی دارای قدرت تکثیر زیاد می باشد. سوسری بالغ به رنگ قهوه ای – زرد بوده و دو نوار سیاه روی پیش سینه حشره وجود دارد. طول بدن این گونه ۱۵-۱۰ میلی متر است. یک سوسری ماده بیش از ۳۰۰۰ نسل در سال دارد. اما تعداد زیادی از آن ها در اثر عوامل مختلف از بین می روند.

کپسول تخم (ااتکا) ۹-۷ میلی متر طول دارد و به رنگ قهوه ای روشن و بطور متوسط دارای ۴۰ تخم است. سوسری ماده در طول عمر خود ۸-۴ کپسول تخم می گذارد. طول دوره جنینی در شرایط معمولی حدود ۲۰-۳۰ روز بوده و بسته به درجه حرارت و رطوبت محیط تغییر می کند. نمف ها به رنگ قهوه ای تیره و دارای یک نوار قهوه ای روشن می باشند که تا پشت آن ها کشیده شده است.

طول دوره نمفی در شرایط معمولی حدود ۱۲۰-۴۰ روز است که در این دوره ۷ بار پوست اندازی انجام می شود. طول عمر حشره بالغ ممکن است از ۴ تا ۱۲ ماه طول بکشد. سوسک آلمانی محل های گرم و تاریک و فضاهای باریکی را که دو طرف بدنشان با سطوح آن ها در تماس باشند، به عنوان مخفی گاه خود انتخاب می کند. سوسری بالغ می توانند در شکاف هایی با پهنای ۸/۰ تا ۶/۱ میلی متر یافت می شوند. نمف ها حتی در شکاف های باریکتر هم پیدا می شوند. آن ها بعد از تاریکی هوا بخصوص قبل از سپیده صبح بیشترین فعالیت را دارند. روزها در درز و شکاف دیوارها، چهارچوب های درها و پنجره ها، مبلمان ها، تلویزیون، رادیو و دیگر وسایل الکتریکی، پنهان می شوند.

 

سوسری آلمانی بسیار قوی ،مقام تر نسبت به سوسری آمریكایی یا همان سوسك فاضلابی می باشد،حتما سه نوبت  منظم سمپاشی جهت مبارزه كامل با سوسری المانی نیازمند است.

 

 

2- سوسری آمریکایی (سوسک درشت)

 

توصیف عمومی سوسک آمریکایی: سوسک بالغ 50-35 میلی متر طول دارند، به رنگ قهوه ای مایل به قرمز تا قهوه ای تیره هستند و پیش گرده آنها قهوه ای و در حاشیه زردرنگ است. بالها در هر دو جنس نر و ماده کاملا" رشد یافته است.

بیولوژی سوسک آمریکایی: افراد بالغ به مدت یک سال یا بیشتر در شرایط محیط، و

2 سال یا بیشتر در شرایط آزمایشگاه ممکن است زنده بمانند. افراد بالغ 7 روز بعد از آخرین پوست اندازی جفتگیری می کنند و معمولا" در طی مدت 8 روز یک کپسول تخم تولید می کنند که به مدت 24 ساعت با خود حمل نموده و سپس در یک محل امن قرار می دهند. هر ماده حدود 20 کپسول تخم تولید می کند. در هر کپسول تخم حدود 16-14 عدد تخم وجود دارد و 12-6 هفته بعد از گذاشتن کپسول تخم پوره ها ظاهر می شوند و نمف ها 13-9 بار پوست اندازی می کنند.

سمپاشی سوسک درشت

 

سمپاشی تضمینی سوسک آمریکایی

 

سوسک آمریکایی بالغ حشره ای بزرگ به طول ۵۰-۳۵ میلی متر و به رنگ قهوه ای مایل به قرمز تا قهوه ای تیره است. بال ها در هر دو جنس کاملاً رشد کرده است. اندازه کپسول تخم (ااتکا ootheca) 10-8 میلی متر به رنگ قهوه ای مایل به سیاه و حاوی ۱۶ تخم است. کپسول تخم ۲۴ ساعت پس از تشکیل توسط حشره ماده در پناهگاه مناسب قرار داده می شود. هر سوسک آمریکایی ماده قادر است هفته ای یک کپسول و در طول عمر ۹۰-۱۵ کپسول تخم تولید کند.

طول دوره جنینی سوسک آمریکایی ۴۵-۳۵ روز بوده و در شرایط نامناسب ممکن است تا ۱۰۰ روز نیز طول بکشد. نمف ها ۷ تا ۱۳ بار پوست اندازی می کنند. در اولین مراحل، پوست اندازی با فواصل منظم صورت می گیرد ولی بعداً ممکن است نامنظم گردد. دوره نمفی ممکن است بین ۵ تا ۱۵ ماه متغیر باشد که شرایط محیطی نقش مهمی در طول این دوره دارد. این گونه از سوسری ها در نواحی گرمسیر معمولاً در تمام طول سال وجود دارند.
سوسک آمریکایی در محیط های شهری به تعداد زیاد در زیستگاه های گرم و مرطوب از قبیل سیستم های دفع فاضلاب شهری مشاهده می شود. آن ها معمولاً در اتاق های بخار یا دیگر پناهگاه ها در پشت آبگرمکن، زهکش های زمین، زیرزمین های گرم و مرطوب، کانال های موجود در ساختمان مانند دودکش و هواکش، زهکش ها، موتورخانه، آسانسورها و چاه های فاضلاب مشاهده می گردد

 

شرکت" گروه تخصصی نجم” با مجوز رسمی از وزارت بهداشت درمان وآموزش پزشکی

برای مشاوره رایگان با ما تماس بگیرید 09128612437

 

 

 

راههای ورود سوسری ها (سوسک ها):

 

ممکن است از طریق کارتن ها و اشیاء آلوده و غیره به درون خانه راه یابند. وقتی به درون خانه راه یافتند معمولا" در درون آشپزخانه و حمام رشد و نمو می نمایند. در طول روز در پشت قاب عکس، تصاویر و ساعت، در درزهای اطراف کابینت ها، آبدار خانه، انبار، یخچال، ظرفشویی و غیره مخفی می شوند.

 

سوسک ها از یک ساختمان به ساختمان دیگر حرکت کرده و یا از لوله های آب، باغ ها، فاضلاب ها و مستراح ها به محل زندگی انسان وارد می شوند. این حشرات مضر از مدفوع و غذای انسان یکسان استفاده می کنند، بنابراین قادرند عوامل بیماری زا را منتقل کنند. سوسک ها اهمیت زیادی در انتقال مکانیکی عوامل بیماری زا دارند، آنها مانند مگس خانگی در انتشار بعضی از بیماری ها نقش تکمیل کننده ای دارند.
این حشره از حاملان قطعی یا مشکوک عوامل بیماری زای زیر است :
اسهال
دیسانتری
وبا
جذام
طاعون
تب تیفوئید
بیماری های ویروسی مانند فلج اطفال
علاوه بر آن، آنها تخم کرم های انگلی را حمل کرده و می توانند موجب واکنش های آلرژیک از جمله، ناراحتی های پوستی، خارش، تورم پلک ها و ناراحتی های جدی تنفسی شوند.


بهترین راه برای کنترل آنها سمپاشی با سموم خاص ترکیبی است که حتما باید توسط شرکت های سمپاشی دارای مجوز رسمی از وزارت بهداشت و درمان و معتبر انجام شود.

 

مبارزه با سوسری ها(سوسکها):

 

  • کارتن ها، جعبه ها و غیره را قبل از ورود به خانه بازبینی کنید و سوسری ها را از بین ببرید.
  • رعایت بهداشت
  • تمیز کردن غذاها و مایعات ریخته شده
  • اجتناب از ماندن غذا در ظروف
  • نگهداری غذاها در ظروف سربسته
  • برای از بین بردن سوسری آلمانی از طعمه سوسری، گرد حشره کش ، سمپاشی ابقایی زیر نظر کارشناس مربوطه استفاده نمائید

نظر خود را بنویسید

ایمیل شما نمایش داده نمی شود

نظرات کاربران

بهنام

سمپاشی سوسک ریز کابینتی چجوری هست؟ سوسکای ریز و داخل کابینت و زیر کابینت های آشپزخانه هستند

پاسخ کارشناس

با سلام
بله سمپاشی سوسک ریز آشپزخانه در تخصص ماست. لطفا با ما تماس حاصل بفرمایید

حسین

سلام در شهرستان بروجرد هم نمایندگی دارید؟

پاسخ کارشناس

سلام خیر متاسفانه نمایندگی نداریم

جعفری

قیمت سمپاشی سوسک ریز در آپارتمان 150 متری چقدر است؟

پاسخ کارشناس

سلام برای دریافت قیمت سمپاشی لطفا تماس بگیرید.

ناصر

خونمون پر شده سوسک درشت فاضلابی. هر چقدر گچ سوسک کش و سم هم خریدم ریختم فایده نداشت

پاسخ کارشناس

لطفا برای راهنمایی سمپاشی سوسک فاضلابی با کارشناسان ما تماس تلفنی بگیرید

گلپایگانی

واقعا ازتون ممنونم. سوسک ریز پدرمون رو در اورده بود شرکت شما دو مرتبه سمپاشی سوسک ریز برامون انجام داد کلا نیست و نابود شدن. ممنونم ازتون

پاسخ کارشناس

سلام رضایت شما از خدمات "سمپاشی سوسک ریز" گروه نجم، باعث افتخار ماست

فاطمه

وای تروخدا یکی ی راهنمایی ب من بکنه من آشپزخونم سوسک آلمانی گرفته خیلی شدید دارن تکثیر میشن چیکار میتونم بکنم؟؟

پاسخ کارشناس

سلام نگران نباشید. براحتی میتوانید از شر سوسک آلمانی رها شوید. برای راهنمایی بیشتر لطفا با کارشناسان ما تماس بگیرید

خواجوی

برای منزل چند مرتبه نیاز به سمپاشی سوسک است؟

پاسخ کارشناس

سمپاشی سوسک  برای منازل حداقل سالی دو بار توصیه میشود که مرحله اول در فصل بهار در زمان لارو گذاری سوسری ها انجام شود. برای اطلاعات بیشتر لطفا تماس بگیرید

نیلوفر

هزینه سمپاشی سوسک در واحد 150 متری چقدر است؟

پاسخ کارشناس

سلام

برای دریافت قیمت سمپاشی سوسک لطفا با کارشناسان ما تماس بگیرید