لیست آزمایشگاه محیط زیست

آزمایشگاه محیط زیست از جمله مراجع مورد اعتماد سازمان محیط زیست است. این سازمان اندازه گیری آلاینده هایی که توسط صنایع مختلف به وجود می آیند را به این مراکز سپرده است. همان طور که می دانید آلاینده های مختلف می توانند توسط صنایع تولید و منجر به آلودگی خاک، آب، پساب و هوا شوند. پارامترهایی که باید بر اساس استانداردهای موجود بررسی شوند توسط سازمان اعلام می گردد.



آزمایشگاه محیط زیست از جمله آزمایشگاههایی است که مجوزهای لازم برای انجام خدمات آزمایشگاهی را از اداره کل محیط زیست دریافت کرده است و به اصطلاح مورد اعتماد آن است. همان طور که می‌دانید با پیشرفت صنایع و گسترش آن‌ها و با رشد روز افزون جمعیت در هر استان احتمال افزایش آلودگی محیط زیست در آن منطقه نیز افزایش می‌یابد. این آلودگی‌ها شامل ورود آلاینده‌ها به آب، هوا، خاک و پساب می‌شود. نتیجه این موضوع، اثرات مخرب و جبران ناپذیری است که به سلامت انسان وارد می‌شود.
 

آزمایشگاه محیط زیست

اهمیت فعالیت آزمایشگاه محیط زیست


بر اساس استاندارد ایزو 14001 یا همان استاندارد مدیریت محیط زیست، کلیه صنایع باید بر اساس استانداردهای جهانی، جهت حفظ محیط زیست و پایداری آن فعالیت کنند. بر این اساس سازمان محیط زیست همه صنایع دولتی و خصوصی را موظف کرده است تا میزان آلاینده‌های خود را نمونه‌برداری و برای پایش مستمر در اختیار آزمایشگاه محیط زیست قرار دهند.


این کار به کاهش آثار مخرب بر اکوسیستم کره زمین کمک می‌کند. همچنین انجام این کار منجر به شناسایی صنایع آلاینده می‌شود. بر اساس قانون، صنایع آلاینده به صورت سالیانه توسط اداره محیط زیست به اداره دارایی معرفی می‌شوند و مجبور به پرداخت جریمه آلایندگی خواهند بود. این مبلغ معادل 1 درصد از کل فروش آن‌ها در طی یک سال خواهد بود.


 
آزمایشگاه محیط زیست

حوزه خدمات آزمایشگاه‌های محیط زیست


بر اساس اصل 44 قانون اساسی، قانون مدیریت خدمات کشوری و برنامه چهارم توسعه، آزمایشگاه محیط زیست با فعالیت در بخش خصوصی یا دولتی به سنجش پارامترهای مورد نظر سازمان محیط زیست بر اساس ضوابط و مقررات موجود می‌پردازد. همان طور که اشاره شد خدمات این آزمایشگاه‌ها شامل انجام کلیه تست‌ها و پایش‌ها در حوزه آب، پساب، خاک و هوا است.


صنایع موظف هستند بر اساس طرح خوداظهاری محیط زیست به یک آزمایشگاه محیط زیست معتمد مراجعه و از آنها درخواست پایش کنند.

در مقابل، آزمایشگاه محیط زیست موظف است بدون تعیین زمان نمونه‌برداری به صنایع مورد نظر مراجعه کرده و از آلاینده های آن‌ها نمونه‌برداری کند. این تاریخ تنها باید ده روز قبل به اداره کل محیط زیست اعلام شود.


آزمایشگاه محیط زیست پس از طی این مرحله باید ظرف مدت 20 روز نتایج به دست آمده را به اداره حفاظت محیط زیست استان مربوطه تحویل دهد. پس از این مرحله، گزارشات پایش توسط اداره کل محیط زیست دریافت، کنترل و برای انجام کارهای قانونی در اختیار مراجع مربوطه قرار داده می‌شود.


لیست آزمایشگاه محیط زیست

اشاره به بخشی از خدمات آزمایشگاه محیط زیست


همان طور که اشاره شد خدمات آزمایشگاه‌های محیط زیست در حوزه آب، خاک، پساب و هوا است. آزمایشگاه محیط زیست باید آب و پساب‌های صنعتی را از نظر شیمیایی، فیزیکی و میکروبی مورد بررسی قرار دهد. این کار تنها در آزمایشگاه‌هایی که تجهیزات مورد نیاز را دارند انجام می‌شود.


علاوه بر این به منظور کنترل میزان آلودگی هوا نیز واحدهای صنعتی مربوطه موظف هستند میزان گازها و ذرات خروجی از دودکش‌های خود را مورد پایش قرار دهند. این طرح به کنترل آلاینده‌ها در هوا و افزایش سطح سلامت عمومی کمک بسیاری می‌کند. 


پارامترهایی که در این حوزه باید مورد بررسی قرار گیرند توسط سازمان محیط زیست تعیین می‌شود. این پارامترها معمولاً شامل سرعت، رطوبت و غلظت گاز در شرایط  خشک و تر است. علاوه بر این میزان عناصری همچون co, co2, No, No2, H2s و فلزات سنگین نیز اندازه گیری می‌شود.


از دیگر پارامترهایی که آزمایشگاه محیط زیست مورد پایش قرار می‌دهد ارزیابی میزان عناصر موجود در خاک است.

نمونه خاک صنایع مختلف از نظر تغذیه، میزان شوری، آنیون ها و کاتیون‌های موجود در آن‌ها مورد ارزیابی قرار می‌گیرد. همچنین کلیه پساب‌ها از جمله پساب‌های صنایع نساجی و چرم سازی از نظر وجود میکروب‌های توتال کلیفرم و فکال کلیفرم بررسی می‌شوند.


 

لیست آزمایشگاه های معتمد سازمان محیط زیست


همان طور که اشاره شد صنایع مختلف موظف هستند برای اجرای طرح خود اظهاری محیط زیست به صورت سالیانه خود را به یک آزمایشگاه محیط زیست معتمد در استان خود معرفی‌کنند. در هر استان تعدادی آزمایشگاه توسط اداره حفاظت محیط زیست آن منطقه بررسی و تأیید شده است.

هر ساله استان‌ها لیستی از این آزمایشگاه‌ها را تهیه و اعلام می‌کنند. در ادامه به صورت مختصر به برخی از آزمایشگاه‌های معتمد محیط زیست استان البرز و تهران اشاره‌ای خواهیم داشت.


·  محیط آسایش البرز واقع در کمالشهر کرج
·  آزمایشگاه تخصصی ویرومد واقع در تهران پارک فناوری پردیس
·  نارگان زیست آزما واقع در تهران خیابان استاد مطهری
·  کلراب واقع در تهران کیلومتر 17 جاده قدیم کرج
·  کاویان صنعت غرب واقع در تهرانسر
·  صبا صنعت صبح واقع در تهران، میدان انقلاب
·  آرمان محیط پاک ایرانیان واقع در تهران، ستارخان
·  آرین فن آزما واقع در تهران، بلوار کشاورز
·  آزمون سلامت آسا واقع در تهران خیابان اسکندری شمالی
·  آوای زیست تهران واقع در گیشا
·  ایمن پرتو ایرانیان واقع در کرج فاز دو رجایی شهر
·  ایمن پژوهان پارس واقع در کرج بلوار چمران
·  بازرسی کیفیت و استاندارد ایران واقع در اتوبان کرج-قزوین
·  سپهر زیست صنعت پویا واقع در کرج بین چهارراه هفت تیر و طالقانی
·  هوای پاک اندیشان پیشگام واقع در میدان ولیعصر 
·  مبین برآیند سبز واقع در مشکین دشت
·  نیک کوشان صنعت البرز واقع در مصباح
 

نظر خود را بنویسید

ایمیل شما نمایش داده نمی شود

نظرات کاربران